“Wij leren ze de vakvaardigheden, de Achthonderd zorgt voor de communicatie-, gedrag-, houding- en taalvaardigheden.“
Caspar de Haan is niet zomaar een onderneming; het is met maar liefst 275 (!) jaar het oudste bedrijf van Eindhoven. Anno 2024 werken er 400 vaste medewerkers en nog eens 150 zzp’ers en uitzendkrachten en heeft het naast Eindhoven vestigingen in Tilburg, ’s Hertogenbosch en Venlo.
Leven lang ontwikkelen
Het bedrijf vindt het belangrijk dat medewerkers zich scholen, zodat ze duurzaam inzetbaar zijn. Bovendien zijn medewerkers die zich ontwikkelen, loyaler, gemotiveerder en gelukkiger. Daarom is in 2017 de Caspar de Haan Academy opgericht, vertelt André, die coördinator en docent is. “Onze mensen leren hier vakvaardigheden, zoals schilderen, timmeren, tegelzetten, loodgieters- en elektriciteitswerk. Zodat bijvoorbeeld een schilder ook houtrotreparaties kan uitvoeren, een timmerman tegels kan zetten en een loodgieter een elektriciteitsleiding kan verleggen. Bij eenvoudige opdrachten hoef je dan niet steeds verschillende vakmensen te laten komen.”
Samenwerking met De achthonderd
Deze zomer komt een nieuwe lichting schilders het basisvak schilderen bij André leren. “Op 19 juni hebben we de zogenoemde Kwastendag gehouden, samen met collega-bedrijven Van der Meijs, Dusol en Elk. Een doe-dag voor mensen die wilden ontdekken of het schildersvak iets voor hen is. Tien mensen komen nu bij ons in de academy een drieweekse opleiding volgen. Daarna gaan ze bij een van de vier bedrijven aan de slag.” De achthonderd is ook in het opleidingstraject betrokken. “Van mij leren ze schilderen, van leveranciers krijgen ze les in bijvoorbeeld kwasten en verfsoorten en De achthonderd spijkert hen bij in communicatie, gedrag, houding en taal. Dat zijn belangrijke vaardigheden voor een schilder, maar wij hebben niet de kennis om hen dat bij te brengen. De achthonderd wel.”
Iedereen een kans
André is blij met de samenwerking. “Wij zijn maatschappelijk betrokken en geven graag iedereen een kans. Met hulp van De achthonderd kan dat. Aankomende schilders halen via hen een praktijkverklaring, zodat ze met zelfvertrouwen en een goed gevoel bij een klant aan de slag kunnen.”
Het traject met de schilders wordt de eerste samenwerking. Maar daar blijft het zeker niet bij, zegt André. “Wij hebben meer medewerkers die best wat ondersteuning kunnen gebruiken bij bijvoorbeeld taal of digitale vaardigheden. Zo halen sommige collega’s hun veiligheidsdiploma niet, omdat ze niet goed met de computer overweg kunnen of moeilijk lezen. Dat is frustrerend. Als het met een maatwerktraject wél lukt, zou dat fantastisch zijn. Voor hen en voor ons.”